מתנות סוף שנה: תיק בד בעבודת יד


מחפשים מתנת סוף שנה לגננות ולמורות? כך תכינו תיק בד מעוצב שלב אחר שלב




סוף השנה מגיע ואיתו ההד הבלתי פוסק "מה להביא לגננות.....?". אף פעם לא התעסקתי בזה יותר מדי, כבר 6 שנים אני אמא לילדים במערכת החינוך הקדם יסודי ובדרך כלל הייתי מסתפקת לגמרי במתנות שהוועד קונה בשם כולם. אבל השנה משהו השתנה. רציתי אתגר! החלטתי להכין מתנות בעצמי. למען האמת, חשבתי להכין מתנה רק לגננת של הגדולה, ואז הבנתי שיש גם שתי סייעות. ורגע מה עם הגננת המשלימה שהילדים "מתים" עליה? מפה לשם זה כבר 4 מתנות לפחות. ואגב, מה עם הגן של הקטן? שם החלטתי לשים את הגבול.

את האתגר שלי מצאתי מהר מאוד - לתפור להן תיקי בד, מעין תיק ספר משודרג או תיק אוכל שיוכלו לבוא איתו לעבודה. עלעלתי בפינטרסט, ספגתי השראה, בחנתי לעומק את כל תיקי הבד שיש לנו בבית (ויש לא מעט) ויצאתי לדרך.

התחנה הראשונה הייתה חנות בדים. בחרתי בד קנבס עבה יחסית כדי שהתיק יהיה בעל מראה קשיח ונוח לנשיאה, לא מתקמט וללא צורך בגיהוץ (חס וחלילה!). מגוון הבדים היה עצום, אבל לאחר התלבטות קשה החלטתי ללכת על בטוח עם הינשופים, שאמנם היו באופנה לפני יותר משנה, אבל עדיין זוכים אצלי למקום חמים בלב. ההדפס לא ילדותי מדי ובהחלט מתאים, לדעתי, גם לגננות שלנו. בד נוסף שקניתי היה קנבס שחור עבור הרצועות. בדיעבד התברר שהוא לא היה הבחירה הכי טובה, כי העבודה עם הרצועות הייתה מייגעת, לכן להבא אני ממליצה לקנות רצועות בד מוכנות שישמשו כידיות לתיק.


למי שמתעניין כיצד תופרים את התיק, מיד אתאר את התהליך, למי שלא - מוזמן לקפוץ לסוף כדי לראות איך נראית גלריית התיקים כולה.

מה צריך כדי לתפור את התיק?
בד קנבס
רצועות מבד קשיח
בד לבד קטן כדי ליצור תגית
צבע שמתאים לכתיבה על בדים
מכונת תפירה וחוטים בצבעים מתאימים


1. חותכים את הבד הצבעוני המודפס לשני מלבנים (43*37 ס"מ). יש לחתוך אותו מכל הכיוונים, גם מלמטה. אני הכנתי 4 תיקים, לכן חתכתי 4 זוגות של בדים. מומלץ להשתמש במשטח מתרפא ובסכין חיתוך מיוחדת לבדים - זה מקצר תהליכים.


2. חותכים את הרצועות השחורות (60*6 ס"מ). תזכורת: כל תיק צריך 2 רצועות.


3. הופכים את בד הינשופים לצד שמאל ותופרים 3 צדדים מתוך ה-4, את החלק העליון לא תופרים. אם זה בד שיש חשיבות לאיך הוא נראה, למשל כמו במקרה של הינשופים שלי - הם צריכים לעמוד על רגליהם, אז חשוב לתפור כך שהינשופים ימשיכו לעמוד על הרגליים ולא על הראש. בנוסף - יש להשאיר כ-10 ס"מ חופשיים מכל צד שקרוב לצד העליון.


4.  לוקחים את החלק העליון של שני הבדים ומקפלים כלפי פנים כדי ליצור גימור יפה. מסמנים עם סיכות, מיישרים ותופרים.


5. לוקחים את הרצועות השחורות, בודקים בכל רצועה מה הצד הפנימי שלה. מקפלים לחצי כך שהצד השמאלי כלפי חוץ. מסמנים בסיכות ותופרים. משאירים לא תפור בשני הקצוות. הופכים את הרצועה על הצד החיצוני שלה. זה קצת קשה ומייגע ולוקח הרבה זמן, במיוחד אם אתם מכינים כמוני 4 תיקים = 8 רצועות. פתרון קל לבעיה - להמיר את הרצועות הללו ברצועות בד עבות שכבר נראות כמו רצועות לתיק.


6. אנחנו עדיין עם התיק על הצד הפנימי שלו. בוחרים איפה למקם את הרצועות - שני קצוות בכל צד, מסמנים בסיכה ותופרים. איך בוחרים את המיקום האידאלי? מקפלים את התיק לחצי ומסמנים עם סיכה את האמצע. מקפלים שוב ומסמנים עם שתי סיכות נוספות את האמצע של האמצע. איפה שמיקמתם את הסיכות זה המקום הכי מרכזי לכל רצועה.


7. התיק מוכן. אפשר להפוך אותו על הצד החיצוני שלו. מפה והלאה זה רק תוספות ושדרוגים.


8. אני מאוד אוהבת תגיות, גם מקרטון ונייר וגם מבד. לכן הכנתי לתיקים הללו תגיות מבד לבד ועליהן כתבתי ברכה קטנה בצבע "טוליפ" שחור. הלבד הוא די קשיח ולא מתקמט בקלות. את התגית חוררתי עם מחורר דפים רגיל וקשרתי לתיק עם חוט עבה ומיוחד שהיה לי באוסף החוטים שלי.


9. דבר נוסף שאפשר להוסיף, זה לב או כל אפליקציה אחרת על התיק עצמו. אני בחרתי בלב כי הגן של הילדה נקרא "גן ל"ב אגוז". אין יותר מתאים מזה!


מפה לשם, אחרי כמה לילות מאוחרים וסופ"ש בו הילדה שלי עזרה לי לתפור, התיקים מוכנים למסירה. עכשיו רק נותר לארוז אותם יפה.





עדכון מרגש - אוגוסט 2015:
הרבה בנות התלהבו מתיקי הינשופים מאז שפרסמתי אותם כאן בבלוג. ולשמחתי היו כאלה שרצו שאתפור להן תיק כזה בהזמנה. בנוסף לינשופים על הבד החום, הוספתי עוד דגם של ינשופים על בד בהיר. והנה, אחת המפרגנות. תודה רחל ותהני מהתיק!


תגובות

  1. יצא מקסים :) ותודה על ההדרכה

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה יפעת. אם את מכינה תיק לפי ההדרכה, אשמח אם תשתפי אותי בתמונות. אולי אפילו נעלה אותם כאן בבלוג.

      מחק

הוסף רשומת תגובה